Försvarsministern har besökt Indien för att visa regeringens stöd i Indiens köp av medeltungt stridsflyg (MMRCA). Han är inte ensam om denna ambition att ta hem ordern på 126 flygplan. Cameron, Sarkozy, Medvedev och Obama har alla varit där i samma ärende sista tiden. Om några veckor väntar utställningen Aero India, så allas ögon i branchen är på Indien just nu.
Det har talats om att Indien innan sommaren ska presentera en kortlista på de främsta anbuden. Konkurrensen i den indiska ordern är högre än i den brasilianska F-X2-upphandlingen, eftersom både Eurofighter och MiG är med. Förut har den brasilianska affären legat före i tidsschemat, men det verkar som om beslutet kommer att dröja till nästa år, eftersom den nya brasilianska ledningen måste sjösätta åtgärder mot fattigdom och bristande utbildning först. Det innebär att risken ökat för att Brasilien beslutar sig efter Indien, vilket kan påverka Gripens chanser negativt. Eftersom konkurrensen är mindre i Brasilien och vi försvarsintresserade tror oss veta att Gripen har ganska bra omdömen där, så ligger det antagligen i SAAB:s intresse att påverka Indien att inte ta sitt beslut före Brasilien. Ett negativt utfall i Indien minskar sannolikt möjligheterna i Brasilien. Ett gott utfall i Brasilien ökar möjligheterna i Indien.
Turligt nog finns det en gamechanger i form av J-20 som naturligtvis gör indierna osäkra. Sannolikt krävs en utvärdering av flygplanet för att kunna bestämma hotnivån från det kinesiska planet (för det är Kina som är det normerande hotet), så att man vet hur det måste påverka upphandlingen. Indien ska ju också bygga en T-50-variant med Ryssland som naturligtvis blir bra mot J-20, men ju fler plan som kan hävda sig med rimliga överlevnadschanser - desto bättre. Med en liten fysisk radarprofil, korta klargörningstider, STOL-förmåga och en fantastisk datalänk skulle Gripen kunna vinna på att peka på J-20.