AFP skriver i en artikel benämd F-35 looking more like a white elephant om läget för F-35-projektet efter försvarsminister Gates framträdande.
Programmet har haft stora problem och företrädare för amerikanska försvaret medger att kostnaderna har fördubblats från starten. Gates annonserade att F-35B har fått två års villkorad fortsättning. Har inte den varianten nått framsteg så tycker Gates att man bör avbryta utvecklingen. Den amerikanska beställningen försenas när mer än en fjärdedel av planen före 2016 skjuts bortom det året.
Norge som valde huvudvarianten F35A i kamp med Gripen har sänt en delegation till USA för att informera sig om situationen. I förra veckan skrev norska försvarsdepartementet i ett uttalande: "I korte trekk innebærer den nye omleggingen slik vi forstår den at testprogrammene for de tre variantene av F-35 kobles fra hverandre. Videre testing av de ulike variantene skal gjennomføres uavhengig, slik at de innbyrdes ikke forsinker hverandre. Det er særlig testingen av F-35B (STOVL) som har møtt problemer i testfasen, en variant vi ikke planlegger å anskaffe. Videre forlenges utviklingsprogrammet ytterligere noen måneder (ca 10 måneder for den varianten vi planlegger å anskaffe)."
Det är inte så att de olika varianterna är oberoende av varandra. Bland annat har planet en mjukvara som delas. Den verkar det vara ännu större problem med enligt Aviation Week som lagt ut en Executive Summary ur Pentagons senaste tekniska rapport med bedömningar: "Mission Systems flight test still contains significant uncertainty, which will affect any estimate of a Block 3 completion date. This is primarily due to the delays incurred in development thus far and the fact that only the Block 0.5 flight test plan has actually been completed and approved."
I en artikel häromdagen av Mikhail Lukanin i Russia Today uttalar en rysk expert en liknande bedömning som jag gjort tidigare dvs. att kinesiska stealthflygplanet J-20 kan produceras inom 10 år, först då är den ett femte-generationens flygplan. Överlag är ryska bedömare ganska lugna utåt. Motor och material beskrivs som två faktorer kineserna inte behärskar. Ryssland har ju en egen intressant utveckling att se fram emot i form av PAK FA, som ju premiärflög för snart ett år sedan. Det som är extra intressant med det planet är dess dragkraft i förhållande till vikt som verkar att bli en fantastisk kvot, vilket innebär viktiga fördelar mot andra plan.
En annan aktör som är intressant i sammanhanget att kolla på är Indien. På indiska bloggar kokar det av spekulation om J-20 och på sina håll beskrivs planet som överlägset. Vilken perception som får fäste bland de styrande i Indien kan få konsekvenser för upphandlingen av nya stridsflygplan, där Gripen deltar. Kinesiska plan med egenskaper som supercruise (bränsleekonomisk överljudsfart), AESA-radar (en slags tyst elektronisk radar) och VLO/Stealth kan innebära att vissa faktorer i upphandlingen viktas om.
Om en liknande uppfattning får fäste också i USA kan det komma beslut på att F-22 Raptor skall börja produceras igen, vilket i så fall sannolikt skulle få negativa konsekvenser för utvecklingen av F-35. Ibland går det att fråga sig om hypen kring J-20 beror på kopplingar till industriella intressen.
Du vet väl om att du kan följa oss på Facebook: Försvar och Säkerhet och på Twitter @Forsvarsakerhet